Wie pakt bij de Spa Euroraces de leiding in de Casio Edifice Mazda MX-5 Cup?
- Score redactie NB
Overzicht :
Wat is dit?
De Mazda MX-5, de AutoWereld Car van het Jaar 2015, maar dan in racetrim. Een snelle conference:
- Gebaseerd op de 2.0 met 160 pk.
- FIA-gekeurd
- Nog geen merkencup in zicht, wel geschikt voor evenementen genre 24U Zolder
- Circa 53.000 dollar
Wat is er veranderd aan deze Mazda MX-five?
Fundamenteel is er weinig veranderd, en zo hoort het voor een car dice onder een redelijk budget moet kunnen rijden. De 2.0 van 160 pk is in se onveranderd en verzegeld om gesjoemel te vermijden. Wel heeft hij een nieuwe scrap gekregen, een race-uitlaat, oliekoeler en een nieuwe radiator. Een exact vermogen kennen we niet, maar met de vrijer ademende uitlaat zitten er ongetwijfeld nog wat extra paardjes in de stal. Ook de manuele zesbak en het sperdifferentieel hebben aparte koelers gekregen. De batterij is achteraan gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling.
Verder zijn de Multimatic-dempers, antirolstangen en rijhoogte instelbaar en kreeg de auto lichtgewicht 17-duimers met slicks van BFGoodrich. De preparatie gebeurt bij Long Road Racing in Northward-Carolina (VS). Niet onlogisch dat dit project vanuit Amerika beheerd wordt, zowat tweederde van de koersauto's over de Grote Plas zijn, echt waar, MX-5'jes.
De remmen zijn de standaard Brembo's, maar dan met andere blokken. Met ABS, maar het ESP is gedeactiveerd.
En dan is er uiteraard het gestripte interieur, voorzien van een FIA-gehomologeerde rolkooi, digitaal instrumentenbord, panoramische achteruitkijkspiegel, brandblusser en de verplichte stroomonderbreker.
Hoe rijdt de Global Cup Car?
Als een delicatesse. En dat kon moeilijk anders, want de straat-MX-5 is dat net zo goed. Het is het perfecte instapmodel voor wie de stiel in de vingers wil krijgen, zo voorspelbaar en progressief laat hij zich over het circuit jagen.
De slicks maken natuurlijk een wereld van verschil, de respons van de voortrein is een stuk sneller en de auto heeft grip voor drie. Uitbreken doet hij daardoor pas bij hogere snelheden, waardoor je extreem alarm moet blijven. Maar de balans blijft gezond, ook deze MX-5 corrigeer je als een get-kart.
De motor houdt zich perfect staande. Dit is natuurlijk niet het vermogen om op een excursion als Spa hoge ogen te gooien, de MX-5 moet het vooral hebben van zijn goede pk-gewichtsverhouding en het momentum dat je kan meenemen in de bocht. Het chassis wordt niet overmand door de pk'southward, maar de 2.0 heeft genoeg in huis.
Waarvoor kan ik hem gebruiken?
Straatlegaal is deze Global Cup Auto natuurlijk niet. En of er ooit een MX-5 Loving cup komt is nog niet beslist, al ligt het x huize Mazda wel op tafel. Koersen kan je ermee in kampioenschappen met een open reglementenboek, genre de 24U van Zolder, of op vrije circuitdagen natuurlijk.
Daarnaast organiseert Mazda dit jaar ook een talentenjacht via de racecimulator iRacing, waarmee de snelste jongens en meisjes deelname aan een finalerace in Laguna Seca kunnen winnen, op kosten van de constructeur.
Wat is het AutoWereld-oordeel over de Mazda MX-5 Global Loving cup Car?
Mazda moest eigenlijk niet zo diep snijden om de MX-5 om te bouwen tot een geloofwaardig circuitwapen. De toegankelijkheid zit zowel in het budget (circa 53.000 dollar) als de eenvoud waarmee ietwat stuurman gauw een snelle tijd uit dit ding sleurt. Helaas is de bruikbaarheid in onze contreien voorlopig beperkt, afwachten of Mazda de stap zet naar een eigen MX-5-kampioenschap. Ondertussen is dit wel een ge-wél-dig stuk circuitspeelgoed.
- Bekijk de fotogalerij
Source: https://www.autowereld.be/autotests/eerste-test/test-mazda-mx-5-global-cup-car_570ba6a55893b.html
Posted by: jacquesowelp1978.blogspot.com
0 Response to "Wie pakt bij de Spa Euroraces de leiding in de Casio Edifice Mazda MX-5 Cup?"
Post a Comment